Beställ en gratis SEO-Analys av er hemsida

Fyll i dina uppgifter nedan

”Patric gjorde en proffsig och väl genomtänkt analys av vår hemsida och delade generöst med sig av sin kunskap och kom med många bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera er att anlita Patric. Han är både seriös och kunnig och dessutom trevlig”
Carolina Lachmann

Begravningsbyrån Humana

Kort om SEO, Google och varför en SEO-analys av er hemsida är så viktig

Kort förklarat kan man säga att SEO handlar om att kunna presentera en så relevant sida och webbplats som möjligt för både den som söker och för Google, baserat på den aktuella sökfrasen.
Google är den absolut största och mest kända sökmotorn men det finns även andra stora och populära sökmotorer som du antagligen har hört talas om och kanske även använder dig av dagligen.

Några av dessa sökmotorer är Bing, Yahoo, YouTube, Amazon och Facebook. Just när det kommer till YouTube, Amazon och Facebook så kanske man inte riktigt ser dem som en sökmotor. Men precis som en mer sedvanlig sökmotor som Google, så jobbar algoritmer i bakgrunden för att ge dig ett så relevant resultat som möjligt oavsett om det handlar om en video, produkt, sida eller person.

Dessa sökalgoritmer ändras hela tiden och för att veta vad som är mest aktuellt just nu, behöver du analysera din webbplats och göra en SEO-analys av din egen sida samt dina konkurrenter.

Med en SEO-analys får du fram viktig data om ert content och länkar som håller sidan tillbaka från att kunna matcha dina konkurrenter och därmed plocka från all trafik dem får till sin webbsida, men som ni går miste om.

Vad är det vi analyserar på er hemsida och vad ingår i vår gratis SEO-analys?

I vår gratis SEO-analys tittar vi främst på saker som vi vet har en stor SEO-effekt och som kan har störst potential att få er hemsida att klättra i sökresultatet på Google.
Denna gratisanalys har varit väldigt uppskattad av dem som fått den.

Några av dessa primära saker är HTML taggar som till exempel titeltaggar, metabeskrivningar, rubriker och dess rubrikstruktur. Sen tittar vi även på andra viktiga saker inom SEO, som länkar, sidhastigheten, Google My Business, Schema Markup, URL:er och URL-strukturer, och mycket annat.

Det är mycket möjligt att du inte har kolla på de saker jag nämner här ovan, vilket är helt förståeligt då det är SEO-facktermer som vi ofta använder oss av internt eller när vi diskuterar med andra SEO:are.

Jag tänkte dock att jag skulle förklara lite mer vad några av dessa saker vi analyserar är.

Titeltagg

Titeltaggen är den blå rubriken på alla sökresultat på Google som du klickar på för att ta dig till en specifik sida, och som sedan länkar dig dit. Att du optimerar din titeltagg är extremt viktigt då den dels har en stor SEO-effekt, men också för att den även ska få den som söker att känna att dem hittat rätt, och att er sida med största sannolikhet kan svara på det dem söker på.

Metabeskrivning

Metabeskrivningen är den korta beskrivningen som du hittar under titeltaggen.
Enligt vad Google säger så ska metabeskrivningen inte vara någon rankingfaktor, det vill säga att dem inte tar med den i beräkningen när dem ger hemsidan ett SEO-betyg.
Jag är själv dock lite kluven till om detta är helt sant. Jag tror att den har en liten SEO-effekt då syftet med den är att berätta med fler ord än titeltaggen vad sidan handlar om. Varför skulle det då inte finnas med i deras algoritm…? Oavsett om det är en rankingfaktor eller inte så är den väldigt viktig ur ett konverteringsperspektiv. Här vill du verkligen övertyga sökaren att vilja klicka in på just er hemsida istället för era konkurrenters hemsida.

Sidhastighet

Sidhastigheten, det vill säga hur snabbt er hemsida laddar upp på datorn och mobilen, är något som varit viktigt under en ganska lång tid nu.
Här är det fokus på användarvänligheten och att man som användare inte ska behöva vänta för länge på att sidan laddar upp efter det att man klickat in på hemsidan från Google.

Om det tar för lång tid är det stor risk att användaren backar tillbaka och istället väljer en av era konkurrenter.

Google My Business

Om du har ett lokalt företag är vikten av en Google My Business sida extremt viktigt.
Google My Business är ett väldigt bra verktyg som dessutom är helt gratis och som låter dig skapa en sida där du sedan kan visa för dina kunder vart ni finns någonstans, vad ni gör för någonting, vilka produkter och tjänster ni erbjuder samt även låta era kunder lämna recensioner som sedan förhoppningsvis får andra att vilja handla från er.

Schema Markup

Schema Markup är en sorts kod som man lägger in på webbplatsen för att bland annat visa och förtydliga för Google vart ni finns, vad ni gör, vad ni erbjuder, er expertis och mycket, mycket annat.
Denna kod är dock inte synlig för besökaren, men är något som Google kan läsa av.

URL och URL:struktur

URL:en, det vill säga själva webbadressen till den specifika sidan på webbplatsen är en extremt viktig rankingfaktor.

Troligtvis den starkaste rankingfaktorn av dem alla.

I många fall så har man inte en lämplig sida för det man vill ranka sin webbplats för, och då är det väldigt viktigt att få just rätt URL och URL:struktur på plats. Vi väljer bland annat ut ett eller ett par sökord efter att ni fyllt i formuläret för att säkerställa att ni just har en lämplig URL och URL-struktur för att ha möjlighet att synas högt på Google.

Analys av länkar på er webbplats

I vår SEO-analys analyserar vi länkar som finns på hemsidan i dagsläget.
Vi tittar bland annat på om det finns länkar som går till saker som inte längre finns kvar. Det kan till exempel vara så att man länkar från en sida på webbplatsen till ett gammalt blogginlägg som inte längre finns kvar. Detta resulterar då i att besökaren får en dålig användarupplevelse, något som varken besökare eller Google gillar.

Vi tittar även på hur väl ni satt upp en struktur för internlänkning och hur väl ni utnyttjar det. Precis som annan typ av länkning så kan internlänkning hjälpa till att skapa relevans och stärka de sidor som är viktigast.

Gå igenom er SEO-analys digitalt

Efter att ni fyllt i formuläret som ni hittar högst upp här på sidan och vi är klara med SEO-analysen, bokar vi in ett möte digitalt, där vi går igenom analysen tillsammans med er. Vi går igenom och förklarar vad allting är för något, varför det är viktigt och det ger även er möjlighet att ställa alla era frågor ni har kring just SEO och varför det är en sådan viktig del i digital marknadsföring.