070-192 63 81 patric@stockholmseo.se
Blandad text i form av konst, precis som det är att skriva en välskriven seo-text

Hur du skriver en SEO-anpassad text

 

När du skriver en SEO-text vill du försöka efterlikna din målgrupps röst och dess sökintention så mycket som möjligt.

Inkludera nyckelord i titeltagg och metadata, använd numrerade listor och använd interna länkar och rubriker.

Håll textstyckena korta, inte mer än några få meningar, och försök att hålla innehållet luftigt och lättläst.

Inkludera relevanta externa länkar från välrenommerade källor och interna länkar som pekar till relevant innehåll och viktiga sidor.

Försök även att tänka på sökfrågor som är kopplade till huvudämnet du skriver om, och använd dessa som underrubriker till din text.

 

Gör en sökordsanalys för att hitta nyckelorden till din SEO-anpassade text

Det första steget för att kunna lyckas med din nya SEO-anpassade text och få den att synas på Google är att ta fram en sökordslista.

Sökord och sökfraser är direkt relaterade till SEO och utgör grunden för hela din strategi. Du vill se till att dina nyckelord är relevanta för din målgrupp och organiserade på ett sätt att de naturligt leder läsaren vidare i texten för att så småningom leda till någon typ av action och konvertering.

Nedan finns några tips som hjälper dig att skapa en lista med nyckelord för dina SEO-anpassade texter. Om du använder dessa olika nyckelord på rätt sätt så kommer din text med största sannolikhet att börja synas för fler saker än själva huvudordet du valt att skriva om.

 

  1. Titta på vad Google lyfter för ord i beskrivningarna under varje sökresultat
  2. Gå igenom relaterade sökfrågor längst ned i sökresultatet som är kopplat till din sökfras
  3. Titta på frågorna under ”Andra har också frågat” för att bättre förstå intentionen med sökfrasen du vill synas för
Variationer av sökfrasen du sökt efter visas i fettext i beskrivningen under de olika sökresultaten
Relaterade sökningar till sökfrasen du sökt efter hittas längst ned på Google
Sökfrågor som andra är intresserade av kopplat till sökfrasen du sökt efter

Låt Google hjälpa dig med innehållet till din SEO-text

När du har skapat en sökordslista är det sedan dags att börja brainstorma.

Google kan hjälpa dig att ta reda på vilka termer det söks på i dagsläget och som kan hjälpa dig att förstå sökintentionen och strukturera din text.

Detta gör du genom att skriva in sökfrasen du vill synas för i sökrutan på Google och tittar på vad det är för sökfrågor som listas under sökrutan.

Genom att använda dessa tips kan du använda din nyckelordslista för att sedan öka chanserna för dina SEO-artiklar att ranka för bästa möjliga termer. Tänk också på att få med ord och fraser som är kopplade till det ämne, typ av tjänst eller produkt du önskar synas för.

Försök att även tänka på synonymer för dina nyckelord som du kan få med i textinnehållet på ett naturligt sätt. Ett exempel till ”SEO-anpassad text” kan vara ”Texter som är SEO-optimerade”.

Google hjälper dig bättre förstå vad folk söker efter kopplat till din sökning via listan som visas när du skriver in din sökfras