070-192 63 81 patric@stockholmseo.se
Använd Google Ads för att få fler besökare till hemsidan

Hur fungerar Google Ads?

 

Hur du skapar en Google Ads-kampanj

Om du är ny på Google Ads är det ganska enkelt att skapa betalda kampanjer. Google Ads guidar dig steg för steg genom processen och ger dig tips längs vägen. Klicka bara på knappen ”Börja nu” för att komma igång. Hela processen bör ta mindre än 10 minuter, och på Google Ads-webbplatsen får du till och med tips om hur du optimerar din annons, inklusive hur du spårar annonsens prestanda.

Att starta en kampanj med Google Ads är relativt enkelt och Google guidar dig längs vägen.

Kostnad för att annonsera med Google Ads

I ett fall där du säljer en onlinekurs och överväger att använda Google Ads är det viktigt att veta ungefär hur mycket din annons kommer att kosta så att du får en känsla över om just Google Ads är rätt kanal för att marknadsföra din kurs, eller om kanske sökmotoroptimering eller sociala medier är ett bättre alternativ. Googles algoritm använder ett auktionssystem, så priset du betalar beror på antalet budgivare och deras vilja att spendera. Google använder sig även av ett kvalitetsbetyg, där högre kvalitetspoäng ger dig en lägre kostnad per klick. Det finns därför ett stort värde i att SEO-optimera dina landningssidor så att de bättre matchar annonserna. Låt säga att du t.ex. lyckas spara 2kr per klick med hjälp av en högre kvalitetspoäng, så spar du in 200kr per 100 klick på din annons, vilket kan bli ganska mycket pengar i långa loppet.

Visar ett resultat från den organiska sökträffslistan på Google i grönt, samt en träff från google ads i gult.

Kostnaden för Google Ads bestäms av flera faktorer, bland annat bransch, konverteringsgrad och klickfrekvens. För att optimera din budget och skapa en hållbar marknadsföringsplan måste du spåra resultaten av dina annonskampanjer. Även om Google Ads används i stor utsträckning för att generera trafik till webbplatser saknar många företag budget för detta. Du kanske vill överväga att investera i mindre konkurrensutsatta sökord och se hur mycket du kan spara i genom att göra så. På så sätt kan du maximera din PPC-budget och öka dina chanser till försäljning.

Kostnaden för Google Ads varierar också mycket beroende på bransch, och du kan även hitta vertikaler med höga kostnader inom vissa sektorer. Inom till exempel juridik-, redovisnings- och fastighetsbranscherna kan CPC-priset vara väldigt höga. Däremot är kostnaden per klick i konst- och underhållningsbranschen betydligt lägre, men du måste kanske då också rikta in dig på ett mycket större geografiskt område för att få samma resultat. Om du planerar att använda Google Ads för att marknadsföra en ny tjänst är det dock bäst att göra det konservativt till en början.

Välj rätt nyckelordstyper i Google Ads

Det finns två typer av nyckelord att använda för Google Ads. Det första kallas det primära nyckelordet, som talar om för sökmotorer och användare vilken typ av sida det handlar om. Den andra typen av nyckelord kallas latent semantiskt nyckelord och är en synonym till det primära nyckelordet. LSI-nyckelord är oerhört viktiga eftersom de hjälper sökmotorn att förstå innehållet på en sida. Ett primärt sökord kan till exempel vara ”SEO-verktyg”, men LSI-sökord kan också vara ”gratis SEO-verktyg” och ”bästa SEO-verktyg”.

Markerade LSI ord och fraser till sökningen Google Ads på Google.

Om du vill att dina annonser ska uppmärksammas av en bred målgrupp bör du använda ett sökord som matchar fraser. Detta är en typ av sökord som är mycket specifika för en viss produkt eller tjänst. Den här typen av sökord hjälper dig att utveckla en kontakt med potentiella kunder. Det ger dig full kontroll över din annons synlighet och kommer sannolikt att resultera i en hög klickfrekvens. Negativa sökord är motsatsen till matchningstyper. De talar om för Google att inte utlösa annonser för sökningar som är irrelevanta för ditt företag.

Det finns också olika typer av matchningsnyckelord. Om ditt sökord till exempel är brett och matchningstypen är exakt kommer du bara att se annonser som matchar den frasen exakt. Om ditt sökord matchar frasen men är för brett kommer dina annonser inte att visas. Exakt matchning är den mest specifika matchningstypen. Bred matchning används i de flesta fall, eftersom denna typ av matchning är standard i Google Ads. Med den här typen av matchning kan du begränsa din målgrupp ännu mer.

Budgivning och hur det fungerar i Google Ads 

För dig som är ny i Google Ads kanske du undrar hur du börjar buda på dina annonser. Du kan buda på nyckelord för att öka chansen att din annons visas i de översta sökresultaten. Precis som vid traditionell annonsering krävs det bud för att få din annons visad i Google-annonser. Annonserna kan visas på olika webbplatser, inklusive sökmotorer och sociala medier. Det är viktigt att veta hur man använder det här verktyget för att öka din konverteringsgrad.

Om du vill testa olika strategier innan du övergår till automatisk budgivning kan du prova ROAS-strategin. Denna strategi fokuserar på avkastningen på investeringen. Google Ads ROI mäts i procent, så du kan använda den för att förbättra din försäljning. När du behärskar manuell budgivning kan du övergå till automatiska bud. Men om du inte har tid att övervaka din kampanj och ständigt kontrollera bud är troligtvis automatisk budgivning det bättre alternativet. Dock tycker jag aldrig att man bara ska låta sina annonser gå per automatik, då det hela tiden finns saker att förbättra och pengar att spara in på kampanjer som inte presterar, och istället flytta över dem till kampanjer som presterar mycket bättre.

Ett av de största hindren för att kontrollera budgivningen är tiden. Även om du har en dedikerad marknadsföringsanställd kan det ta mycket tid att övervaka dina annonsutgifter och bud varje dag. Utan rätt hantering kan dina annonsutgifter bli ganska höga och du kan missa möjligheter att uppnå bättre resultat. Så försök att övervaka dina budprestanda och dra lärdom av dem. Du kommer att bli förvånad över hur mycket din annonsbudget kan sträcka sig.

Rapportering

Rapportering av Google Ads kan vara en tidskrävande uppgift. Du kan använda mallar eller skapa en egen mall för att effektivisera processen. Oavsett vilket format du väljer bör du inkludera all statistik som dina kunder behöver veta.

Det finns några begränsningar för de rapporter som du kan skapa för Google Ads. Du kan bara skapa en rapport per annonsgrupp, men du kan kombinera rapporter för att skapa mer detaljerade och exakta rapporter. Rapporterna du genererar med Google Ads kan enkelt kopplas till Google Analytics, vilket är ett utmärkt sätt att spåra resultatet av dina annonskampanjer för att på så sätt få hjälp att fatta rätt affärsbeslut, baserat på data. Det är en bra idé att även inkludera en spårningslänk för dina annonspartners.

En tydlig graf över annonsutgifterna är viktig för Google Ads-rapportering. I en graf ingår dagliga utgifter och konverteringar. Se dessutom till att graferna innehåller detaljerade kommentarer och förklaringar om möjligt för att göra det lättare för dig själv och/eller dina kunder att snabbare förstå resultatet av kampanjerna och eventuellt fördela budgeten till mer lönsamma strategier. Det är viktigt att notera att dina budgetar kan ha en hög eller låg prestanda vissa dagar.

Displayannonsering med hjälp av Google Ads

Även om displayannonser i Google Ads inte är en exakt vetenskap erbjuder de flera fördelar. Dessa annonser är relevanta för användarens tidigare interaktioner med webbplatsen eller mobilappen, vilket bidrar till att bygga upp varumärkeskännedom och påminna tidigare besökare att ta någon typ av action. De kan också placeras i toppen och botten av köptratten. I slutändan kan ett stort antal visningar leda till ökad webbplatstrafik, förfrågningar och leads. Här är några tips för att öka dina displayannonser.

Markerat en displayannons som visas på en nyhetssida som fokuserar på tech och start-ups.

Målinriktning:

Användning av remarketinglistor hjälper marknadsförare att välja den bästa målgruppen. Genom att välja användare med liknande intressen kan de rikta annonser till dem. Ett annat målinriktningsalternativ är livshändelser, som hjälper annonsörer att rikta in sig på potentiella kunder vid viktiga milstolpar i deras liv. Till exempel kan en skola som marknadsför en examen på avancerad nivå rikta sig till personer som tar examen från universitetet eller startar ett företag. Samma sak gäller för andra demografiska grupper. Med dessa typer av målgrupper kan annonskampanjerna förstärkas med hjälp av kreativt innehåll.

Remarketing:

Displayannonser är ett utmärkt sätt att rikta sig till tidigare besökare och uppmuntra dem att komma tillbaka till din webbplats. Dessa annonser är också perfekta för retargeting-kampanjer, som fokuserar på användare som har besökt din webbplats tidigare och som sannolikt kommer att konvertera till köpare. Och självklart kan displayannonser också användas för olika andra reklamkampanjer. Med rätt strategi kan displayannonsering öka din varumärkeskännedom och förbättra din avkastning på investerat kapital.

Implementering och användning av dataflöden

Att skapa anpassningar för dina annonser innebär inte alltid att du måste använda en datafeed. I vissa fall kan du göra det med hjälp av inbyggda anpassningsverktyg som If-funktion, Countdown eller Dynamic Keyword Insertion. Dessa verktyg är fördefinierade i Google Ads-plattformen och gör att du bara kan använda ett attribut åt gången. Dataflöden kan skapas med hjälp av datatransformationsprogram, men du måste vara uppmärksam på begränsningarna och den potentiella förlusten av ditt flöde.

En produktdatafeed är ryggraden i dina shoppingannonser, men de kan ibland vara lite halvknepiga att implementera. Även om det finns allmänna krav har varje plattform unika krav. Facebook och Amazon har båda detaljerade riktlinjer om innehållet i dataflöden.

Jag hoppas att du fått en lite bättre bild över hur Google Ads fungerar och fått en bättre känsla över om det är något som skulle passa att implementera i ert företag.

Om du har några frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att kontakta mig.