Skicka in detta kostnadsfria formulär redan idag och få reda på hur Sökmotoroptomering kan hjälpa ert företag till bättre synlighet

Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi så till er så fort som möjligt!

Prisförslag SEO
Sending

Öka trafiken till ditt företag

Vi hjälper alla typer av företag, vi förbättrar er position på webben och ser till att ni uppnår långsiktig tillväxt. Vi hjälper följande typer av företag att förbättra sin position i sökmotorerna och därmed öka antalet besökare och trafik till hemsidan

Tusentals människor söker efter dina tjänster. Låt oss hjälpa dom att hitta er?

Du behöver inte tro på det vi säger…

Våra resultat talar för sig själva

Slösa inte bort mer dyrbar tid!

Skicka in din förfrågan redan nu!

Önskar du en offert eller mer information? Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till er så fort som möjligt!

Prisförslag SEO
Sending

Överblick

Sökmotoroptimering

Vårt enda mål med sökmotoroptimering är att förflytta kundens webbsida från punkt A (där ingen kan hitta dom) till punkt B (till förstasidan hos dom populäraste sökmotorerna för önskat sökord). På så sätt kan våra kunder med hjälp av sökmotoroptimering dominera sin bransch och synas där deras kunder söker efter deras produkter och tjänster.
Din webbplats representerar dig och ditt företag. Den kan ändra ett “ja” till “nej” och ett  “nej” till ett “ja”. Det är därför det är så viktigt att din webbplats är lyhörd, funktionell och enkel att använda.

Du kan ha den bästa webbplatsen i världen och ändå inte göra en enda försäljning om ingen ser din webbplats!

Varför Det Är Så Viktigt Med Sökmotoroptimering

Här kommer en liten förklaring vad SEO är och varför det är så viktigt att sökmotoroptimera sin hemsida.

De flesta människor försvårar tolkningen av sökmotoroptimering och förklarar det den tekniska vägen, så att hela processen för sökmotoroptimering ser väldigt komplicerad och svår ut. Därför är det många som inte använder sig av sökmotoroptimering på grund av att dom anser att det är för svårt och komplicerat. Det i sin tur resulterar ofta i att man gör många fel som gör att webbplatsen inte har en chans att synas på Google. Så tänk igenom möjligheterna för sökmotoroptimering innan du börjar skapa din webbsida eller webbshop.

Hur Fungerar SEO?

Här ska jag förklara på ett enkelt sätt i några meningar vad sökmotoroptimering är.

Google, Yahoo och Bing är förmodligen de mest kända sökmotorerna i världen. En sökmotor på Internet har endast ett mål: Att ge dina besökare högsta kvalitativa resultat – de resultatet som dom letade efter. Om människor söker efter tjänster som du utför så behöver du en sökmotor för att visa att din webbplats är det bästa och mest pålitliga resultatet som finns för närvarande.

Om en sökmotor som Google började visa dåliga resultat, skulle folk sluta använda den.

Till exempel, om folk sökte efter “kiropraktor” och hitta resultat som inte var relaterade till kiropraktik utan istället husdjur, då skulle den nämnda sökmotorn inte längre användas.

Sökmotoroptimering består av två viktiga delar

On-page SEO är förknippad med alla element på din webbplats såsom titlar, meta beskrivning, text, bilder, videor, webbadresser, etc. Här i ligger anledningen till att du måste ha en bra hemsida. Utan denna typ av sökmotoroptimering kommer du helt enkelt inte att komma till toppen. Du måste framstå som en expert inom din kategori genom att publicera en hel del unika texter, bilder och andra medier, så att Google vet att du är en expert.

Off-page SEO är förknippad med alla element som inte finns på din webbplats. Generellt sett pratar vi om hyperlänkar (länkar, länkar.) Detta är den dyraste och mest komplicerade typen av sökmotoroptimering och som orsakar mest missförstånd hos folk.

Viktigt att klargöra när det kommer till sökoptimering

Om du för ett ögonblick föreställer dig att din webbplats är ett café som vill bli populärt. När ditt café sen blivit populärt vill såklart alla komma och besöka ert nu väldigt populära café och därmed stiger ditt kändisskap!

Frågan är: Hur blir ert café populärt?

Man skapar popularitet via vänner, relationer och bekanta. Vänner i det här fallet länkar / länkar som är riktade till din webbplats.

Nästa fråga är: Är antalet länkar alltså antalet vänner verkligen nyckeln till en stark webbplats som besöks av många människor?

NEJ! Tolkning är mycket enkel. Föreställ dig två scenarier: Vad tror du ökar populariteten hos ditt café mest?

Om 5000 vänner kommer för att besöka ditt café, eller om Brad Pitt, Mark Zuckerberg och Bill Gates kommer på besök?

Endast dessa tre personer skulle ge dig ett mycket bättre värde jämfört med alla dessa tusentals “vanliga människor.”

Detta är faktiskt skillnaden mellan att betala 3000 till 4000 kronor per månad för sökmotoroptimering eller att betala över 10 000 kronor.

Låt En Seriös SEO-Byrå I Stockholm Ta Hand Om Er Sökmotoroptimering

Låga investeringar kommer att ge dig sökmotoroptimering som tyvärr kan göra mer skada än nytta på din webbplats. Därför är det viktigt att förstå detta så att man låter rätt partner ta hand om sökmotoroptimeringen för sitt företag.

Om du ska göra något, så se till att göra det på rätt sätt!

Ignorera de människor som lovar dig bästa möjliga sökmotoroptimering för nästan inga pengar alls, eftersom ni nu vet vilken typ av länkar ni kan förvänta er till er hemsida. Det är mycket bättre att betala någon en större summa pengar för sökmotoroptimering och vara säker på att man få högkvalitativa länkar till sin webbplats och någon som verkligen förstår sökmotoroptimering. Det är det som kommer att ge er dom riktigt stora resultaten.

Sökmotoroptimering kan ge fantastiska resultat om det görs på rätt sätt och av rätt företag.

Verktyg Att Använda Vid Sökmotoroptimering

Ahrefs

Ahrefs är förmodligen den viktigaste verktyg för sökmotoroptimering av webbsidor. Det är en uppsättning olika verktyg som på en daglig basis används för att analysera 4 miljarder webbsidor. Deras webbindex innehåller 12 biljoner hyperlänkar, över 200 miljoner domäner och 3 biljoner kända webbadresser. Siffrorna är ofattbart höga!

Deras system innehåller 10 byte femte (10 tusen terabyte) och 10 tusen processorkärnor. Används av över sexhundratusen användare som använder denna teknik för att hjälpa till att  flytta din webbplats högre upp i sökmotorerna, det vill säga sökmotoroptimering.

De flesta använder sin “forskare” (The Site Explorer), som lätt kan användas för att se kraften på olika domäner (Domain Betyg) och kraften hos URL-adressen (URL betyg.)

Ahrefs används också för tillsynen av en länk till en viss webbsida. Eftersom den har inbyggd kalender varningar (Ahrefs varningar), blir vi dagligen informerade om eventuella nya länkar till våra och konkurrerande webbplatser. Detta är en väldigt viktig del eftersom det här är en av de viktigaste matriserna för hur man jobbar med sökmotoroptimering på en webbplats.

Ahrefs är förmodligen mest känd för sina verktyg för att analysera och lokalisera länkar, eftersom den analyserar mer data än något annat verktyg på marknaden. Därför kan vi veta exakt vilka hyperlänkar våra konkurrenter har och snabbt räkna ut om vi kan ta del av samma hyperlänkar själva och därmed öka kraften hos vår egen hemsida. Genom att kunna göra på det här sättet så är praktiskt taget hälften av vårt arbete med att hitta länkarna vi behöver för att nå målet för vår sökmotoroptimering klar.

Sökmotormarknadsföring

Det är också bra för att titta på vilken position en viss hemsida har för ett specifikt sökord. Du kan följa dom webbsidorna du vill live och enkelt se vilka sökord som flyttas upp och vilka som flyttas ner på Google. Naturligtvis används detta också för att se vilka sökord som är framgångsrika vid sökmotormarknadsföring och hur mycket man får betala för vissa sökord (till exempel genom Google-annonser – Google AdWords), vilka titlar och annonstexter dom använder och på vilken sida kunden landar på efter att ha klickat på annonsen. På så sätt kan man enkelt kopiera kampanjer som är framgångsrika och skippa dom som inte är det.

Vi ser också exakt hur många besökare en hemsida har och vilka sökord som gjorde att dessa besökare hittade till hemsidan.

Genom (Content Explorer) kan man undersöka vilka texter som är framgångsrika inom en viss bransch. Vi kan lätt se vilka artiklar som får flest sociala signaler och hyperlänkar, så att du också kan skriva liknande artiklar och ansluta dig till vinnarna på den övre delen av skalan.

Den berättar också vilka sociala signaler som nått den aktuella artikeln via populära sociala nätverk som Facebook, Linkedin, Pinterest, Google Plus, etc ..

Kort sagt, om sökmotoroptimering är något som du kommer att arbeta med seriöst så kommer Ahrefs absolut att krävas för att kunna arbeta effektivt.

Screaming Frog

Screaming Frog är en av de mest populära granskarna av webbplatser för digitala marknadsförare och sökmotoroptimerare.

Det används för att analysera webbadresser, analysera titlar och metabeskrivningar.

Screaming Frog berättar exakt vilka sidor som innehåller vissa fel och som sedan lätt kan avlägsnas. Det används också för att kunna hitta alla onödiga länkar som kan elimineras.

Det kan också analysera webbplatsen genom sökmotorer som Google kan inte – “. Nofollow, robots.txt och noindex”

Det genererar också XML kartor. Det kan också integreras med olika Google-verktyg som Google Analytics och Googles webmaster (Google Webmaster Tools Verktyg för webbansvariga.)

SEMrush

SEMrush är ett annat populärt multiverktyg som används dagligen för sökmotoroptimering.

Det används av mer än en miljon användare, analysera över 120 miljoner nyckelord och över 128 miljoner domäner.

Många av dessa verktyg är liknande det ovannämnda Ahrefs, men för våra behov är Ahrefs mer användbart.

Också här kan vi göra alla typer av analyser på webbplatser organisk forskning, konkurrensanalys (hur mycket trafik du har, hur mycket kapital du spenderar.)

Deras verktyg för att kontrollera dina hyperlänkar är också bra, men inte lika bra som Ahrefs.

Underlätta Din Sökmotoroptimering

I SEMrush kan du göra en analys av sökord för att underlätta sökmotoroptimering (SEO) eller PPC (pay per click). Det här verktyget är också användbart för att analysera videokampanjer, och upptäcka fler möjligheter för din sökmotoroptimering. Ta reda på vilka ord som faktiskt lönar sig att göra en video på som har chans att ranka bra och få så många tittare som möjligt.

Det är också värt att nämna att detta verktyg även kan ta reda på den ungefärliga konkurrensnivån för enskilda sökord och jämföra olika domäner för att se vart man kan slå sig in och ta platser i toppen. Sökmotoroptimering är nästan som ett mästerskap där vi verkligen måste undersöka våra motståndare för att veta hur vi ska slå dom. Vi kan också generera olika rapporter och erbjuda en mängd olika data i PDF.

SEMrush oss ger också olika förslag för att optimera webbplatser baserat på olika uppgifter och analyser. Vi kan även ställa in så att vi kan övervaka ert egna varumärke så att vi märker om folk pratar om er och när, samt se över hur ert rykte ser ut på internet.

Effektiv Internetmarknadsföring

I likhet med Ahrefs kan du se vilka sociala medier som fungerar bäst och vart signaler kommer ifrån. Sen kan man göra en analys av sidan (Site Audit) som ger dig konkreta förslag för hur du kan förbättra dina artiklar och texter ytterligare, för att på så sätt få ännu fler sociala signaler.

Majestic

Majestic används främst för två olika funktionerna – CF och TF (Citation Flow och Flow Trust.) För en mer detaljerad beskrivning av dessa funktioner kan du läsa mer om detta i ordlistan längre ner på sidan.

Majestic har även andra många liknande funktioner och verktyg som redan nämnts i Ahrefs och SEMrush, som ett verktyg för att jämföra webbsidor, möjligheten att generera rapporter, analysera nyckelord, m.m.

Majestic har en riktigt bra funktion med vilken du enkelt kan räkna ut vilka ämnen att skriva om på dina webbsidor som har hyperlänkar riktade till ett önskat ställe (t ex. Företag, dator, kliniska ämnen, m.m.) Precis som med de två andra verktygen, kan du se exakt vilken ankartext procent varje hemsida har (detta är den text som användes för att länka vidare till någonting, antingen på den egna sidan eller någon annans). Du får också reda på till vilken sida själva länken (hyperlänken) går till och som sen kan analyseras. Det är mycket viktigt att ta reda på vilka ord som används som ankartext och hur många procent varje ord utgör av den totala mängden ankartext för en så bra sökmotoroptimering som möjligt.

Vi har också möjligheten att välja mellan att se ett historiska index och ett aktuellt index, så att man tydligt kan se förändringar över tid. Om det aktuella indexet är lägre än det historiska, kan det bero på att en hyperlänk riktad mot denna domän har försvagat den totala hemsidan. I detta fall har sökmotoroptimeringen inte fungerat så bra som man hade hoppats på och det får ses som ett bakslag.

Keyword Revealer, Planner and Google Keyword Tool

Alla dessa verktyg syftar till att analysera sökord / sökordsfraser  för att på bästa sätt veta vilka sökord man bör gå efter i sin sökmotoroptomering eller PPC-kampanj.

Sökordsoptimera Din Hemsida

Det används för att bedöma graden av konkurrens för varje sökord (hur svårt det är att komma till toppen av Googles första sida.) Vissa ord är i själva verket alltför komplicerade och skulle bi alldeles för dyra att utföra sökmotoroptimering för, då du skulle behöva konkurrera med jättar som Wikipedia, Microsoft och Facebook. Många av dessa gigantiska företag kan investera en otrolig mängd pengar i sin marknadsföring och då kan man lätt bli omkörd. Sen måste man se till att företaget man hjälper får tillbaka en bra peng på sin investering, en bra så kallad ROI (Return On Investment). Tiden och pengarna du skulle behöva lägga ner på sökmotoroptimering för att slåss om dom RIKTIGT tuffa sökorden är ibland inte värt det. En del riktigt tuffa sökord kan kräva flera år av bra sökmotoroptimering.

Optimera För Rätt Sökord

Vissa ord är också alltför breda. Som till exempel sökordet ”butik”, vilket gör att det dels är svårt att ranka för men även ett ord som troligtvis inte skulle hjälpa dig att få så många fler kunder. Istället vill man hitta ett mycket mer specifikt sökord som man kan sökmotoroptimera för. Om du t.ex. har en butik som säljer tonårskläder vill du hellre ranka för sökord som ”tonårskläder online” eller ”butik tonårskläder”. Att sökmotoroptimera och ranka för dessa sökord hjälper dig inte bara att få fler kunder än om dom skulle ranka för sökordet ”butik” det blir med största sannolikhet även billigare. Därför är det viktigt att anlita en SEO-byrå som förstår vilka dina kunder är och som förstår sig på ordentlig sökordanalys och allt annat som krävs för en riktigt lyckad och framgångsrik sökmotoroptimering.

MSM – Masters mikro

Detta onlineverktyg är avsedd för den mest krävande övervakningen av dina sökord för olika sökmotorer.

Övervaka Dina Sökord

Sökord kan övervakas från många olika webbplatser och adresser (ditt företag, vår konkurrens och många andra projekt och marknader som vi redan har, eller vill komma åt), Om vi upptäcker att en möjlighet i en viss bransch öppnat upp sig på grund av ett ökat antal besökare eller om konkurrensen inte längre är lika stark. Då vill vi snabbt kunna börja arbetet med vår sökmotoroptimering så att vi kan ta positioner i dom marknaderna som öppnat upp sig.

Vi kan också titta på dem olika platserna och länderna där ert företag är aktivt och har sina kunder. Google´s sökmotor och sökmotoroptimering fungerar på det stora hela ungefär likadant över hela världen, men det finns fortfarande skillnader. Därför är det viktigt att veta vilka strategier som fungerar så att jobbet med sökmotoroptimering blir så effektiv som möjligt, både när det kommer till kostnad och resultat.

Här har vi också möjlighet till dynamiska rapporter, dagliga meddelanden, uppdateringar och API-åtkomst.

Bright Local and White Spark

Bright Local och White Spark är förmodligen de två mest välkända verktyg för citations. “Citation” är som olika slags kataloger på nätet, där du kan skriva in ditt namn, ditt företagsnamn, adress och telefonnummer. Ett stort antal citations kommer att bidra till och öka sannolikheten för att ditt Google My Business företagskonto med Google Maps och ditt företag hamnar högt upp när någon i staden du befinner dig i, letar efter de tjänster de erbjuder. Detta är en del inom sökmotoroptimering som många bortser ifrån men som kan vara väldigt effektivt!

Lokal SEO

Citations och Google My Business är en allt viktigare faktor inom sökmotoroptimering, eftersom fler och fler människor söker i sina mobila enheter efter olika tjänster när dom är på språng. Då behöver dom oftast bara en karta eller ett telefonnummer och genom att bland annat implementera detta, så ökar chanserna att det är ditt företag som dyker i flödet på deras mobiltelefon. Detta fungerar för alla typer av lokala företag som t.ex. restauranger, advokater, etc.

Internet Archive (Wayback Machine)

Ibland när man köper en domän så kan det vara så att domänen tidigare har ägts av någon annan och det kan vara både bra och dåligt. Har man tur så har den till och med använts för samma typ av ändamål och då kan det vara så att domänen har lite kraft redan från start, vilket såklart är bra. Har man otur så har webbplatsen tidigare använts på ett spammigt sätt vilket gör att man kan komma att behöva kämpa extra hårt med sin sökmotoroptimering för att uppnå ett bra värde på sidan och ett förtroende hos Google.

Genom att gå in på Internet Archive kan man titta på historien hos de flesta av alla domäner och se exakt hur webbplatsen på domänen har sett ut över tiden. Om domänen användes för goda ändamål (Olika statliga organisationer, föreningar, informativa artiklar, etc.) kommer det att hjälpa till att ranka snabbar hos Google då sidan redan har ett bra värde och förtroende sedan tidigare.

Förenkla din sökoptimering

De flesta domäner har tyvärr inte använts för goda ändamål. Det flesta användes för olika kampanjer, spel, sexuellt innehåll, försäljning av läkemedel, olika skor och handväskor med mera. Om domänen användes för sådana eller liknande ändamål, så är det mycket troligt att den tidigare ägaren ville försöka manipulera Google för att hamna i toppen för olika typer av produkter. Google bestraffar den här typen av spammigt beteende och därför hamnar dessa sidor efter en väldigt kort tid oftast väldigt långt bak bland resultaten, där ingen kan hitta dom. I värsta fall deindexerar Google hela sidan, vilket betyder att sidan inte längre finns med i Google´s index och kan därför inte hittas i sökresultaten över huvudtaget. Om det råkar vara så att du köpt en domän som tidigare varit bestraffad, så kan det bli väldigt svårt att få den att ranka på förstasidan med hjälp av sökmotoroptimering. Att jobba med sökmotoroptimering i detta läge kan bli besvärligt att kräver verkligen att man vet vad man håller på med. Därför är det oftast mycket bättre att i dessa lägen köpa en helt ny domän och börja med sökmotoroptimering på den.

Det är därför viktigt att använda Internet Archive och se till att domänen du har för avsikt att köpa inte tidigare ser ut att ha varit bestraffad. Vi vet många fall där folk köpt en domänen i tron om att den varit helt ny, men upptäckte tillslut när sökmotoroptimering inte hjälpt, att den tidigare varit bestraffad.

Det är därför viktigt att undersöka dessa saker innan man börjar jobba med sin hemsida för att få en så lyckad sökmotoroptiomering som möjligt.

Grammarly

Grammarly är ett program med en mycket enkel mål – att helt enkelt korrigera grammatiken.

Tyvärr har Grammarly närvarande endast stöd för det engelska språket, vilket är anledningen till att vår användning av detta program är begränsat till enbart engelska projekt. Men för just engelska fungerar det väldigt bra och är enligt oss det överlägset bästa verktyget för kontroll av grammatik och stavning.

En Viktig Del I Sökmotoroptimering

Med Grammarly kan du även kontrollera om texten är unik, vilket är en väldigt viktig aspekt. Google har koll på vart en text har sitt ursprung. Så om man därför bara kopierar texter från andra sidor kommer man att bestraffas och hamnar då längre bak i sökresultatet, där det blir svårt för folk att över huvudtaget hitta er.

Google My Business

Det här är Googles gratistjänst där du kan ange ditt företag till Google och beskriva för dom vilka ni är, vart ni ligger, när ni har öppet, vad det är ni gör samt vad ni kan hjälpa era kunder med.

Dina kunder kommer ha möjligheten att hitta er mycket lättare, eftersom man med den inbyggda kartan kan få en vägbeskrivning direkt till ert företag genom bara några klick. De kan lätt komma till er webbplats eller ringa er genom att klicka på ”ring” eller ”webbplats”.

Viktigt Om Du Vill Synas Lokalt

Du kan också ladda upp bilder av ditt företag – dess omgivningar, lokaler, produkter och personal, så att era kunder kan se vilka ni är innan dom besöker er. Förtroendet för ert företag och era tjänster ökar därför, eftersom dom får en sådan inblick av företaget. Ni kan nu också skapa en “virtuell hälsning” eller 360-graders virtuell företagspresentation.

Dina kunder har även möjligheten att lämna en recension direkt på er Google My Business sida. Dom kan lämna ett betyg på mellan 1-5 och samtidigt välja att skriva ett omdöme om dom så vill. En liknande funktion finns även på Facebook, och om det är så att ni har recensioner även där kan det vara så att Google väljer att lägga in även dessa recensioner på er Google My Business sida.

Att enbart registrera sitt företag på Google My Business garanterar inte att ni kommer att synas först på Google. Därför är det även viktigt att registrera sig på  citations (online kataloger)  som Bright Local och White Spark vi nämnde tidigare. Mer information finns även under rubriken “Ordlista – Sökmotoroptimering”

Googles mobilvänlighetstest

Fler och fler människor använder sina mobila enheter för att söka information med på internet istället för att använda fasta eller bärbara datorer (iPad, iPhone, tablet, smartphone, etc.). Mer än 50% av alla sökningar sker nu via mobila enheter.

Många webbsidor är fortfarande inte anpassad för mobila enheter. Dessa webbplatser gjordes för att se bra up på stora skärmar. När nu många använder sina mobila enheter så fungerar dessa webbplatser inte speciellt bra. Bokstäverna är för stora, hela sidan är för stor, så man får scrolla runt i sidled för att kunna läsa texten. Det är helt enkelt för mycket av allt.

Mobilvänlig Hemsida

Detta är anledningen till att Google bestämde sig för att skapa ett verktyg för att kunna testa om ens hemsida är mobilvänlig. Webbplatser som klarar testet och kan bevisa för Google att webbplatsen är mobilvänlig kommer att visas på Google när man gör en sökning med en mobil eneht (dvs tillgänglig för alla som letar efter din hemsida från sin mobila enhet.) Webbplatser som inte klarar av testet riskerar istället att inte visas för alla som söker via sin mobil eker surfplatta.

Man kan sammanfatta det genom att säga att alla webbplatser som inte uppfyller Google´s mobilstandard förlorar mer än 50% potentiella kunder eftersom dom inte kan bli hittade via en mobil enhet. Det är därför det är så oerhört viktigt att se till att man har en mobilvänlig hemsida.

Du kan testa Google´kostnadsfria verktyg genom att klicka på länken mobilvänlighetstest

Googles Page Speed Insights

Du behöver se till att din hemsida laddar snabbt.

Många studier pekar på det faktum att en sida som laddar snabbt är mer framgångsrik. Detta innebär att er hemsida behöver laddas upp för din besökare inom tre sekunder.

Om du funderar lite på kring det vi pratade om alldeles nyss, att 50% av alla sökningar sker på mobila enheter. Så kan du snabbt räkna ut att det då är ännu viktigare med en snabb sida, eftersom mobila enheter generellt sätt inte är lika snabba som en dator med tanke på mobiltelefonnätet man använder sig av.

Få En Lägre Avvisningsfrekvens

Ingen kommer att ha tid att vänta på att en hemsida ska ladda i femton sekunder. Detta gör att man hellre klickar på tillbakaknappen och går till nästa webbsida på listan (er konkurrent) för att se om den laddar snabbare. Detta leder inte bara till en förlorad potentiell kund, utan också en prick i protokollet när det kommer till avvisningsfrekvens, vilket i sin tur kan leda till en sämre placering på Google.

Det finns många sätt att snabba upp en hemsida. Det mest användbara är att använda sig av bildkomprimering. I de flesta fall behöver ni inte ha full HD kvalité på era bilder eftersom dom är så pass små. Så genom att minska ner bilden från flera megabyte till kilobyte laddar hela sidan mycket snabbare, utan att det för den sakens skull har blivit en försämring av kvalitén på bilderna.

AMP – Accelerated Mobile Pages

En annan lösning är att använda sig av något som kallas för AMP. Dessa sidor är särskilt utformade för mobila sökningar och står för ”Accelerated Mobile Pages”. Det bidrar till att dina besökare får se en sida med endast den mest väsentliga informationen på er webbplats. När man ska gå in och läsa om någonting på ert företag via sin iPhone behöver oftast inte se alla era bilder och alla extra coola designelement för få den information man söker. I och med att AMP tar bort all överflödig information lämnas kunden kvar med en mycket enkel och ren sida, som laddar blixtsnabbt!

Om du har en hel del regelbundna besökare är en lämplig lösning att använda sig av cache, som lagrar delar av er webbplats på kundens enhet. Så när han eller hon kommer tillbaka så laddas sidan upp mycket fortare, eftersom delar utav den redan låg sparad sedan dom besökte den sist. Det här är mycket effektivt och går enkelt att installera med olika plugins om ni t.ex. använder er av WordPress.

Nästa lösning är att köpa det bästa webbhotellet eller egna privata servrar, men denna lösning kan också bli väldigt dyr. Om du går och tänker kring dessa banor kan du även kontakta oss så lovar vi att göra vårt bästa för att hitta den bästa lösningen för er.

Den sistnämnda lösningen är att minska och förenkla koden. All kodning som är gjord på en webbplats, som Java och CSS kan ibland ta upp stora utrymmen eller är skriven på ett sätt som gör att det tar lång tid att läsa av. På internet kan du hitta många program där du kan koda enskilda digitala dokument som gör att dom tar upp mindre utrymme. När koden sen åter laddas upp, resulterar det i en mindre last på servern och som resultat en snabbare webbplats.

Google Analytics

Google Analytics är också en del av Googles riktlinjer för webbansvariga, som kommer att beskrivas nedan.

Detta verktyg analyserar allting som händer på din webbplats och är lämpligt för alla typer av webbplatser. Från dom allra minsta bloggarna till de allra största företagen.

Rapportering är ganska avancerad men deras information är mycket användbar. Vi kan ta reda på vilka våra besökare är, från vilka enheter de hittades oss, deras geografiska position (stad,land) och via vilka kanaler de hittade oss (e-post, en organisk sökning, AdWords-annonser, sociala nätverk, direkt inmatning av URL, med mera).

Google Webmaster Tools / Webmaster

Om du vill ranka högre på Google, vems råd bör du då följa? Jo, Google´s såklart!

Med Google Webmaster Tools får du information direkt från Google om någonting är fel. Lyckligtvis har Google gjort sin plattform relativt lättmanövrerad och vi kommer åt en mängd information härifrån som kan hjälpa din webbplats.

Google låter er gå över och granska hela er hemsida med deras hjälp Google och berättar sen vad som är tillräckligt bra för att skrivas in i deras index. Då vet ni exakt hur många sidor som är indexerade och vad ni behöver göra om några inte är det.

Ni får ett meddelande om det är någonting som är fel och vad ni behöver göra för att fixa det, ni se hur mycket trafik det är till er sida, vilka sidor som är mest framgångsrika och mycket annat. Det är också här ni kommer att få reda på om ni har fått någon typ av bestraffning.

Vilka SEO-Verktyg Är Bäst?

För att sammanfatta lite så finns det en mängd olika verktyg för sökmotoroptimering (både fria och betalverktyg), som alla har sin egna typ av information, och som berättar hur bra vi är och vad vi kan förbättra. Många av dessa verktyg är bra, deras information är verkligen användbart, och vårt arbete med sökmotoroptimering blir bra mycket lättare på grund av att dom finns. Det underlättar så pass mycket eftersom vi vet exakt vad som händer vid varje steg. Men alla verktyg är i huvudsak robotar och robotar har sin egen logik som skiljer sig avsevärt från oss människor eftersom de inte kan avvika från sin kod i sin programmering. Robotar kan ibland bli distraherade och lägger då alltför stor vikt vid saker som egentligen inte är så viktiga, medan sakerna som verkligen är viktiga inte alls får så mycket uppmärksamhet. Sökmotoroptimering kräver därför en människa.

Som ni förstår så använder vi oss av en mängd olika verktyg inom sökmotoroptimering men i slutändan handlar det bara om att hjälpa kunden tjäna så mycket pengar som möjligt och det uppnår via genom att analysera datan på rätt sätt och ge Google det dom vill ha genom riktigt bra sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering YouTube

Google är den viktigaste sökmotorn, det är världens största företag och överlägset flest sökningar sker genom Google. Youtube är även dom en väldigt viktig sökmotor för många företag. Genom vår breda kunskap inom sökmotoroptimering har vi även lärt oss att ranka videos på ett sätt många inte klarar av. Så tveka inte att höra av er om det låter intressant och ni vill veta hur vi kan sökmotoroptimera era videos och kanal.

Ordlista – Sökmotoroptimering

DA – Värdet på domäner (Domain Authority)

Domänens värde mäts på en skala från 1 till 100. Varje ny domän börjar på ett och baseras på olika kriterier. Över tiden kan en domän både öka och minska i värde.

Webbplatser som Google, Apple, Microsoft, CNN och Facebook har ett värde på sina domäner på nära 100. Ju högre auktoritet vår domän har, desto mer kommer Google att lita på oss.

Om vi föreställer oss att vår hemsida har fem stycken undersidor. Den har hemsidan, om oss sida, service, blogg och kontakt. Om vår domän då har en DA på 20 (vilket innebär att domänens auktoritet är 20 av 100), då har var och en av våra 5 sidor (inklusive till exempel vår kontaktsida) DA 20. Varje ny undersida vi gör, kommer till slut att ha DA 20. Värdet av domänen är också fast och samma för alla.

PA – Värdet på sidor (Page Authority)

Page Authority mäts på en skala från 1 till 100. Varje ny sida börjar på ett och går sen mot 100 , men kan även reduceras. Allt som händer är i praktiken likadant som värdet på domänen (Page Authority). Så vad är skillnaden?

Page Authority är fäst vid en specifik sida. Om vi tar det tidigare exemplet, där vi hade en domän med 5 sidor (tjänster, kontakt, etc.) och vi säger att var och en av dessa sidor hade en Domain Authority på 20, så visar Page Authority just hur pass stark den enskilda sidan är och inte hela domänen.

Detta gäller även sociala jättar som Facebook, Twitter, Instagram och Linkedin. Om vi tar Facebook så har dom en DA 100. Det gör att vi kan skapa en ny profil på Facebook´s hemsida under rubriken – facebook.com/ditt-företag. Den här webbadressen har då DA 100, eftersom alla sidor (inklusive den nyss skapade) är på samma hemsida (facebook.com). Vår nya profil kommer dock bara att ha ett värde på 1 eftersom den nyss skapats och tillför inget eget värde till just hela webbplatsen. Detta är skillnaden mellan DA och PA.

Om vi ökar värdet på vår hemsida, så att alla delar i domänen ökar i DA, till exempel om vår hemsida stockholmseo.se ökade sin DA från 1 till 20. Då kommer stockholmseo.se/sokmotoroptimering fortfarande att ha samma PA. Page Authority ökar inte generellt över alla sidor samtidigt utan där måste vi jobba för att öka var sida för sig.

CF och TF – Majestic

CF och TF är två av de viktigaste måtten vi bör uppmärksamma. Båda värdena är en del av de verktyg Majestic, som vi redan har förklarat ovan ger oss. CF betyder “Citation Flow” och TF betyder “Trust Flow.” Det enklaste sättet att beskriva dessa två element är att beskriva CF som antalet prov du tar i skolan och TF beskriver betyget på varje enskilt prov. Om CF är dubbelt så stor som den TF betyder det att vår sökmotoropotimering på sidan behöver bli bättre. Vanligtvis är då anledningen att man har ett stort antal länkar men att kvalitén inte är den bästa. Man vill försöka ha CF och TF i ett så nära 1:1 förhållandet som möjligt.

Det är också möjligt att TF är större än CF-talet. I detta fall betyder det oftast att man har förlorat ett visst antal länkar.

CF och TF kan också tolkas som en hastighet. CF ökar om vår webbplats får ett stort antal hyperlänkar. Om det går för fort kommer Google undra vad det är som händer. I så fall kommer dom noga titta på vad som händer med vår hemsida och det gör dom för att dom misstänker att man kanske försöker manipulera sin sida på något sätt. Om TF också följer efter så anses det som mer ok, eftersom det då inte ses som ett spammigt försök att öka värdet och länkar till sin hemsida. Genom riktigt bra Off-Page sökmotoroptimering kan man se till att dessa två värden följer en bra kurva och till vår hjälp för att läsa av dessa olika värden använder vi oss av Majestic.

Lokal Sökmotoroptimering

Google visade förut sju stycken företag på kartan när man sökte efter en viss tjänst i en stad. Men numera visar man istället bara tre stycken företag. Detta har såklart gjort att konkurrensen nu är ännu tuffare för att få sitt företag att synas på kartan, eller i Map Pack som det ibland även kallas för.

Med lokal sökmotoroptimering kan man såklart påverka detta, så att man kan få sitt företag att visas i just dom tre resultaten. Att jobba med sökmotoroptimering lokalt kan vara väldigt kraftfullt och ge många nya kunder. Att rank ett företag lokalt är oftast lättare, då man slipper slåss om samma sökord med resten av landet. Som vi har pratat om tidigare så är sättet man använder sig av sökmotoroptimering för att ranka ett företag lokalt viktigt och det finns vissa aspekter som man då måste titta extra noga på.

Sökmotoroptimering Göteborg

Även fast vi är en SEO-byrå som jobbar med sökmotoroptimering och är lokaliserade i Stockholm, så innebär inte det att vi inte kan hjälpa företag utanför Stockholmsområdet med deras sökmotoroptimering. Eftersom vi kan sköta allting digitalt, betyder det att vi inte behöver träffa företagen som vi hjälper med sökmotoroptimering fysiskt. Vi sköter all kommunikation via mejl och skype. På så sätt kan vi hjälpa företag i Göteborg med deras sökmotoroptimering, vilket ger dom en mycket större valfrihet.

Sökmotoroptimering Malmö

På samma sätt som vi kan hjälpa företag i Stockholm och Göteborg med sökmotoroptimering, kan vi på grund av vårt sätt att jobba även se till att hjälpa företagen i Malmö med sökmotoroptimering. Så istället för att företagen i Malmö begränsar sitt område för vilka man där kan jobba med sökmotoroptimering, kan dom istället söka sig utanför Malmö och få bästa möjliga sökmotoroptimering tillgänglig.

Vad Kostar Sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering kan variera väldigt mycket i kostnad och det beror mycket på vilken typ av kvalité du kan förvänta dig samt framförallt vilket eller vilka sökord det är som du vill synas för.

Sökmotoroptimering kan göras på många olika sätt och om man tar den korta enkla vägen kan det resultera i en bestraffning och i värst fall att man helt tas bort från Google´s index, vilket gör att man inte kommer att kunna hittas någonstans på Google. Det här har vi också pratat om lite tidigare och du hittar allt om det lite längre upp.

Vad kan man då förvänta sig från olika typer av prissättningar inom sökmotoroptimering?

Upp till 2000kr per månad kommer du troligen att få en ganska dålig sökmotoroptimering, som sannolikt kommer att orsaka mer skada än nytta. Ofta har företag som erbjuder dessa typer av tjänster ingen riktig koll på vad dom gör, eller så tycker dom att det räcker med lite enkel sökmotoroptimering On-Page. I värsta fall beställer dom massa länkar som är av dålig kvalité och som istället försämrar er hemsida.

Från  2000kr-5000kr per månad kan du förvänta dig en bra service. Du kommer inte att komma på 1: a platsen för mycket konkurrenskraftiga sökord men du nå väldigt högt för sökord som inte har lika hög konkurrens och här har man oftast en mycket högre kunskap inom just sökmotoroptimering. Med den här typen av SEO-arbete kan du även förvänta dig att få en hel del nya kunder.

Från 5000kr och uppåt har du med största sannolikhet att göra med en SEO-byrå som besitter en väldigt hög kunskap inom sökmotoroptimering och som vet att ni kan ta toppositioner även för sökord med mycket högre konkurrens. Detta brukar i slutändan betyda att du även kommer att ranka för många fler sökord än som kanske var tanken från allra första början. Självklart kan du också räkna med att få in många nya kunder.

Investera I Sökmotoroptimering

Oavsett vilken typ av nivå man lägger sig på, så får man räkna med att det kommer ta flera månader av hårt arbete innan man ser riktiga resultat. Men att investera i sökmotoroptimering med rätt SEO-byrå kan vara den absolut bästa investeringen du gjort. Du kommer med största sannolikhet belönas långt över din investering och resultaten efter riktigt bra sökmotoroptimering har en tendens att ligga kvar i toppen under en väldigt lång tid. Så tveka inte, sökmotoroptimering kan vara det bästa affärsbeslutet du kommer att göra.

Förfrågan är helt gratis, men information ni får från oss hjälper er att förstå vad ni gör rätt men också vad ni kan förbättra för att bli ännu bättre!

Fyll endast i uppgifterna nedan så återkommer vi till er så fort som möjligt!

Prisförslag SEO
Sending